Omicron: نوع جدید COVID-19 باعث ایجاد ترس در جهان می شود و باعث ممنوعیت سفر می شود


بروکسل – کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا در روز جمعه باعث لرز در بیشتر نقاط جهان شد زیرا کشورها تلاش کردند سفرهای هوایی را متوقف کنند، بازارها سقوط کردند و دانشمندان جلسات فوق‌العاده‌ای برگزار کردند تا خطرات دقیقی را که عمدتاً ناشناخته بودند، در نظر بگیرند.

هیئتی از سازمان بهداشت جهانی این نوع را “omicron” نامید و آن را به عنوان یک ویروس مشکل ساز بسیار قابل انتقال طبقه بندی کرد، در همان دسته واریانت دلتا که رایج ترین در جهان است. این هیئت گفت که شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر عفونت مجدد است.

کارشناسان پزشکی، از جمله سازمان بهداشت جهانی، قبل از درک بهتر گزینه آفریقای جنوبی، نسبت به هرگونه واکنش بیش از حد هشدار دادند. اما دنیای عصبی تقریباً دو سال پس از ظهور کووید-19 از بدترین ترس می ترسید و باعث ایجاد یک بیماری همه گیر شد که بیش از 5 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است.

دولت بایدن اعلام کرده است که ایالات متحده سفر از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را در پاسخ به نسخه جدید Omicron از روز دوشنبه محدود خواهد کرد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا به قانونگذاران گفت: ما باید سریع و در اولین فرصت حرکت کنیم.

هیچ نشانه فوری در مورد اینکه آیا این نوع باعث بیماری جدی تری می شود وجود نداشت. کارشناسان آفریقای جنوبی می گویند که مانند سایر گزینه ها، برخی از افراد آلوده هیچ علامتی ندارند.

اگرچه برخی تغییرات ژنتیکی نگران کننده به نظر می رسند، اما مشخص نیست که آیا نوع جدید خطر قابل توجهی برای سلامت عمومی به همراه خواهد داشت یا خیر. برخی از نسخه‌های قبلی، مانند نسخه بتا، در ابتدا به محققان مربوط می‌شدند اما به اندازه کافی پیش نرفتند.

اتحادیه اروپا متشکل از 27 کشور ممنوعیت موقت پروازها از آفریقای جنوبی را اعمال کرد و سهام در آسیا، اروپا و ایالات متحده کاهش یافت. میانگین صنعتی داوجونز بیش از 1000 واحد سقوط کرد. شاخص S&P 500 با همان سرعتی که بدترین روز خود از فوریه تاکنون داشت، 2.3 درصد سقوط کرد. قیمت نفت تقریبا 12 درصد کاهش یافت.

سهام به نوع جدید COVID فرو خواهد رفت. داو بدترین روز سال را دارد

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان گفت: آخرین چیزی که ما نیاز داریم این است که یک گزینه جدید معرفی کنیم که مشکلات بیشتری را ایجاد کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیراً شاهد افزایش شدید موارد بوده اند.

رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت: پروازها باید “تا زمانی که درک واضحی از خطرات این گزینه جدید نداشته باشیم، تعلیق شوند و مسافرانی که از منطقه باز می گردند باید قوانین قرنطینه سخت را رعایت کنند.”

وی خواستار احتیاط شدید شد و هشدار داد که “جهش‌ها می‌توانند منجر به ظهور و انتشار انواع خطرناک‌تر این ویروس شوند که ممکن است ظرف چند ماه در سراسر جهان پخش شوند.”

بلژیک اولین کشور اتحادیه اروپا بود که یک نوع دیگر را گزارش کرد.

فرانک وندنبروک، وزیر بهداشت، گفت: «این یک گزینه مشکوک است. ما نمی دانیم که آیا این گزینه بسیار خطرناکی است یا خیر.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد دولت ایالات متحده در زمینه بیماری های عفونی، هنوز آن را در ایالات متحده شناسایی نکرده است. او به سی ان ان گفت: «به نظر می رسد این نوع در خارج از کشور نسبتاً سریع در حال گسترش است. و در حالی که ممکن است نسبت به سایر واکسن‌ها قابل انتقال‌تر و مقاوم‌تر باشد، “ما در حال حاضر به طور قطع نمی‌دانیم.”

پروفسور مارک ون رانست از دپارتمان تحقیقاتی گفت که نشان می دهد شیوع این نوع ویروس چقدر دشوار است، پرونده بلژیکی مربوط به مسافری بود که در 11 نوامبر از بلژیک به بلژیک بازگشت اما تا روز دوشنبه هیچ علائم خفیفی نداشت. گروهی برای نظارت بر واکنش دولت بلژیک به COVID-19.

اسرائیل، یکی از واکسینه‌ترین کشورهای جهان، روز جمعه اعلام کرد که اولین مورد از نوع جدید را نیز در میان مسافری که از مالاوی بازمی‌گشت شناسایی کرده است. مسافر و دو مظنون دیگر در سلول انفرادی قرار گرفتند. به گفته اسرائیل، هر سه واکسینه شده بودند، اما مقامات وضعیت دقیق واکسیناسیون مسافران را بررسی کردند.

پس از یک سفر 10 ساعته یک شبه، 598 مسافر در یک پرواز KLM از کیپ تاون، آفریقای جنوبی، در فرودگاه اسخیپول در باند فرودگاه به مدت چهار ساعت تا آزمایش های ویژه صبح روز جمعه نگه داشتند. مسافران پروازی از ژوهانسبورگ نیز جدا شده و مورد آزمایش قرار گرفتند.

فرانچسکا دی مدیچی، مشاور هنری در رم که در پرواز بود، گفت: “مضحک است. اگر قبلاً به کالسکه مخوف برخورد نکرده بودیم، اکنون در حال تلاش هستیم.”

برخی از کارشناسان گفتند که ظهور این نوع نشان داد که چگونه جمع آوری واکسن ها از کشورهای ثروتمند باعث طولانی شدن همه گیری می شود.

کمتر از 6 درصد از مردم آفریقا به طور کامل در برابر COVID-19 واکسینه شده اند و میلیون ها کارمند مراقبت های بهداشتی و گروه های آسیب پذیر هنوز یک دوز دریافت نکرده اند. این شرایط می تواند گسترش ویروس را تسریع کند و فرصت های بیشتری برای تبدیل شدن به یک نوع خطرناک فراهم کند.

مایکل هد، محقق ارشد بهداشت جهانی در دانشگاه علوم پزشکی، گفت: «این یکی از پیامدهای نابرابری در توزیع واکسن‌ها است و دلیل این است که مازاد واکسن‌ها از کشورهای غنی‌تر به ناچار در مقطعی برای همه ما نتیجه معکوس خواهد داشت.» ساوتهمپتون در انگلستان . وی از رهبران این گروه 20 نفره خواست که “از وعده های مبهم فراتر رفته و در مورد تقسیم دوز به مسئولیت های خود عمل کنند”.

گزینه جدید به نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر معکوس شدن ماه‌ها پیشرفت در COVID-19 افزود.

جفری هالی، کارگزار ارز در اواندا، گفت: «سرمایه‌گذاران احتمالاً ابتدا شلیک می‌کنند و بعداً سؤالات خود را می‌پرسند تا اطلاعات بیشتری کسب شود.

نشانگر میزان نگرانی وال استریت، شاخص ترس بازار به اصطلاح VIX با جهش 48 درصدی به 26.91 رسید. این بالاترین شاخص نوسان از ژانویه است، قبل از اینکه واکسن ها به طور گسترده در دسترس باشند.

دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اورژانس سازمان جهانی بهداشت، قبل از اعلام اتحادیه اروپا نسبت به «زانو زدن» هشدار داد.

رایان گفت: «در گذشته شاهد بودیم که از لحظه‌ای که به انواع اختلافات اشاره می‌شود و همه مرزها را می‌بندند و سفر را محدود می‌کنند. واقعاً مهم است که باز و متمرکز بمانیم.»

مراکز آفریقایی برای کنترل و پیشگیری از بیماری ها موافقت کردند و قویاً از ارائه هیچ گونه ممنوعیت سفر در کشورهایی که گزینه جدید را اعلام کردند، حمایت نکردند. او گفت تجربه گذشته نشان داده است که این گونه ممنوعیت های سفر “هیچ تاثیر معنی داری نداشته است”.

بریتانیا پروازها از آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر آفریقای جنوبی را در ظهر روز جمعه ممنوع کرد و گفت از همه افرادی که اخیراً از این کشورها وارد شده‌اند خواسته می‌شود آزمایش کرونا بدهند.

آلمان اعلام کرد که ممنوعیت آن ممکن است از جمعه شب اعمال شود. اسپان گفت: پروازهایی که از آفریقای جنوبی باز می گردند فقط می توانند شهروندان آلمانی را به خانه منتقل کنند و مسافران بدون توجه به اینکه واکسینه شده باشند یا نه باید به مدت 14 روز قرنطینه شوند.

آلمان در روزهای اخیر با بیش از 100000 مورد مرگ و میر ناشی از کووید-19 در روز پنجشنبه، رکورد روزانه تعداد موارد ابتلا را داشته است.

وزارت بهداشت ایتالیا اقداماتی را برای ممنوعیت ورود تمامی افرادی که در 14 روز گذشته در هفت کشور آفریقای جنوبی اقامت داشته اند، اعلام کرده است: آفریقای جنوبی، لسوتو، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا و اسواتین. هلند و جمهوری چک اقدامات مشابهی را پیشنهاد کردند.

دولت ژاپن اعلام کرده است که شهروندان ژاپنی که از اسواتین، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، آفریقای جنوبی و لسوتو سفر می‌کنند، ملزم به انجام تست‌های کووید-19 در اقامتگاه‌های تعیین‌شده توسط دولت و در روزهای سوم، ششم و دهم خواهند بود. ژاپن هنوز پذیرای اتباع خارجی نیست.

دولت آفریقای جنوبی با اشاره به این واقعیت که سازمان جهانی بهداشت هنوز اقدامات بعدی را توصیه نکرده است، گفت: به نظر می رسد تصمیم انگلیس برای ممنوعیت ورود موقت آفریقای جنوبی عجولانه بوده است.

فائوچی گفت که مقامات بهداشت عمومی ایالات متحده روز جمعه با همتایان آفریقای جنوبی خود صحبت کردند. ما می‌خواهیم بدانیم که دقیقاً چه چیزی از محققان می‌گذرد.»

بر اساس گزارش گروه کاری فنی سازمان جهانی بهداشت، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اروپا در هفته گذشته 11 درصد افزایش یافته است، تنها منطقه ای در جهان که کووید-19 در آن همچنان در حال رشد است.

دکتر هانس کلوگه، رئیس سازمان بهداشت جهانی در اروپا هشدار داده است که بدون اقدام فوری، 700000 نفر دیگر تا بهار در این قاره جان خود را از دست خواهند داد.

____

لورن کوک نویسندگان آسوشیتدپرس در بروکسل، کالین بری در میلان، پان پیلاس در لندن، جیمی کیتن در ژنو، مایک کوردر در لاهه، دیو مک هیو در فرانکفورت، کارلی پتش در داکار، اندرو ملدروم در ژوهانسبورگ و فرانک جردنز در برلین.

حق چاپ © 2021، آسوشیتدپرس. تمامی حقوق محفوظ است.