رژیم کتوژنیک استراتژی‌ها برای دانش‌آموزان تازه‌کار

رژیم کتوژنیک مهدی علیرضالو البته دقت داشته باشید که فورا باید به رژیم باز گردید. تمرکز بر غذاهای کامل، باعث میشود رژیم غذایی بهتری نسبت به رژیمهای استاندارد غربی داشته باشید. گرچه اغلب گفته می شود از مصرف چربی به خاطر کالری بالایی که دارد اجتناب کنید، اما بررسی ها نشان داده اند که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم های کم چرب، تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. می­ توان با بررسی سطح کتون ادرار از طریق نوار ادراری، مطمئن شوید تا به میزان کتوز مورد نظر خود رسیده­ اید. با رعایت رژیم کتو فرد احساس سیری کرده و ترشح هورمون تحریک­ کننده­ ی گرسنگی کاهش پیدا می­ کند. این رژیم با هدف درمانی به کار گرفته شده و سبب کاهش وزن می­ شود.

ثبت نام رژیم کتوژنیک با وجودی که همراهی گیاهخواری و رژیم غذایی کتوژنیک کار سختی است، اما غیرممکن هم نیست. رژیم کتو چگونه کار می­ کند؟ رژیم غذایی کتوژنیک (کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات بوده که بدن را وادار به سوزاندن ­چربی به جای قند برای تامین انرژی می­ کند. در هر 80 گرم که بهصورت خام اندازه گرفته شده است، 279 کالری، 0 گرم کربوهیدرات خالص، 12 گرم پروتئین، 24 گرم چربی وجود دارد. اما هر رژیم غذایی کم کربوهیدراتی کتو نیست. رژیم اسکارزدیل به دلیل انتقاد متخصصان تغذیه به اندازه گذشته محبوب نیست. کره های آجیلی از جمله کره بادام زمینی به دلیل پروتئین و چربی بالا از بهترین گزینه ها برای افراد دارای رژیم کتوژنیک می باشند.

شام: ماهی آزاد با مارچوبه که در کره پخته شده است. پژوهش­ ها نشان می ­دهد که رژیم غذایی کتوژنیک در پیشگیری و حتی درمان سرطان نقش دارد. سوال: رعایت رژیم غذایی کتوژنیک منجر به خستگی دائمی می شود؟ سوال: از کجا می­ توان متوجه شد که بدن دچار کتوز شده؟ در یک مطالعه هم مشخص شد که با شروع این رژیم چرخه قاعدگی در برخی خانمها متوقف میشود. برخی از مردم کتوز را با کتواسیدوز اشتباه می­ گیرند. در این رژیم غذایی به دنبال مصرف چربی به جای کربوهیدرات، کتون­ تولید شده که سوخت بدن محسوب می­ گردد. محدودیت در مصرف این غذاها در این نوع رژیم باعث لاغری می شود. در حالی که سنگ های صفراوی اغلب از کلسترول تشکیل شدهاند، منبع اصلی سنگهای صفراوی نوع کلسترولی، مصرف بیش از حد پروتئین است.

پایه اصلی این رژیم مصرف میوه های بری (توت ها) که در ایران ما شامل توت، توت فرنگی، انواع تمشک و شاتوت، گیلاس و آلبالو هست میشه. مصرف زیاد کربوهیدرات تعادل باکتری­ های روده را به هم زده و می­ تواند در بروز آکنه موثر باشد. رعایت رژیم کتو با کاهش وزن، تعادل هورمونی، کاهش سطح انسولین و کاهش نسبت هورمون LH به FSH در بهبود PCOS موثر است. مصرف بالای کربوهیدرات در بیماران مبتلا به PCOS اثر منفی داشته و سبب تشدید عوارض پوستی و افزایش وزن خواهد شد. در این مرحله میزان مصرف کربوهیدرات اندکی افزایش پیدا میکند و فرد میتواند تا 25 گرم کربوهیدرات در روز میل کند. در فاز 1برنامه غذایی مقدار زیادی چربی مصرف می­ شود.

اساس این رژیم بر پایه دریافت مواد غذایی است تا چربی های انباشته شده که بخش زیادی ناشی از گلوکز یا همان شکر معروف است از بین ببرد. رژیم کتوژنیک به طور معمول مصرف کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهد و طبق بررسی گذشته نیاز به افزایش متوسط دریافت پروتئین و چربی دارد. رژیم کتوژنیک، نوعی رژیم لاغری و کاهش وزن است که میتواند با محدود نمودن میزان مصرف کربوهیدرات روزانه، به افراد کمک کند تا سریعتر به تناسب اندام مورد نظر خود دست پیدا کنند! در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات شدیدا محدود می­ شود. علاوه بر این میوه و سبزیجات معمولا حاوی کربوهیدرات هستن.

سپس، به آرامی سبزیجات دیگر را اضافه کنید. پیشنهاد ما برای غذا این است که در این دو روز از غذاهای دارای پروتئین بالا مثل مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات در کنار غذاهایی با فیبر بالا مثل میوههایی دارای قند کم و سبزیجات مثل هویج و توتفرنگی استفاده کنید. سبزیجات و ریشه ها: سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، جعفری و غیره. باور: در رژیم غذایی کتوژنیک می­ توان از هرنوع ماده­ غذایی حاوی چربی مانند پنیر، سیب زمینی سرخ کرده و بستنی استفاده کرد. مثلا بستنی و سیب زمینی سرخ کرده دارای چربی، نشاسته (سیب زمینی سرخ کرده) و قند (بستنی) بالا هستند. اما در نقطه مقابل برای افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند، مانند بیماران مبتلا به مشکلات کبدی، دیابت نوع 1، پانکراتیت و با سابقه اختلال در تغذیه توصیه نمی شود.

این مورد باز هم در مورد همه صدق نمیکنه و بیشتر افرادی که اضافه وزن دارن، اتفاقا از این که سایز بدنشون هم کم بشه، خیلی خوشحال میشن. در این رژیم آنها خیلی بیشتر در مورد نوتریشن مواد غذایی جستجو و مطالعه میکنند. صمغ زانتان را در کمی آب سرد حل کنید و به بقیه مواد اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. اگر شما هم با این عارضه رژیم کتو رو به رو شدید میتوانید از آدامس های بدون قند یا خوشبو کننده های دهان استفاده کنید. این استون مسبب ایجاد بوی بدن دهان در رژیم کتوژنیک هستند که میتوانند طعم فلزی نامطبوعی هم برای شما به همراه داشته باشند. با این حال، در بیش­تر موارد حداکثر میزان مورد قبول کربوهیدرات مصرفی در روز 5 درصد می­ باشد.

با وجودی که رژیم غذایی کتوژنیک به طور اولیه شامل اسیدهای چرب است، اما برخی از مواد غذایی حاوی چربی بالا، غنی از کربوهیدرات هم هستند. به عنوان مثال در برخی مصرف اسیدهای چرب چندشاخه غیراشباع امگا 6 (سویا، ذرت، دانه پنبه، آفتاب گردان) و در برخی دیگر چربی­ های غنی از تری گلیسریدهای زنجیره متوسط مانند روغن نارگیل، روغن MCT و چربی هایی که به راحتی به کتون تبدیل می­ شوند توصیه می­ شود. با این حال، در این رژیم غذایی مقدار زیادی پروتئین مصرف می­شود. در برنامه غذایی مقدار زیادی سبزیجات وجود داشته و همچنین مصرف چربی­ ها محدودیت ندارد. اگر همچنان ادامه داشت، سعی کنید سبزیجات حاوی فیبر زیاد مصرف کنید. همچنین میتوانید سبزیجات را جایگزین سیبزمینی سرخکرده کنید و آووکادو، پنیر، بیکن یا تخممرغ بیشتری به آن اضافه کنید.

باور: با رژیم غذایی کتوژنیک می­ توانید مقدار زیادی گوشت استفاده کنید. هنگامی که این موارد رخ دهند، کبد شروع به تولید تعداد زیادی کتون برای تأمین انرژی برای سلولها و مغز میکند؛ با این حال، اغلب تشخیص اینکه آیا در فاز کتوز هستید یا خیر، ممکن است سخت باشد. به همین دلیل رژیم غذایی کتوژنیک می­ تواند در بهبود آکنه موثر باشد. رژیم کتو به کنترل قند خون کمک کرده و با کاهش حساسیت به انسولین و کاهش وزن در پیشگیری و همچنین بهبود علائم مرتبط با دیابت نوع 2 موثر است. بنابراین این رژیم غذایی می­ تواند در پیشگیری و یا کنترل پیشرفت بیماری آلزایمر موثر باشد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 علائمی مانند گیجی، لرزش، خستگی و تعریق که همگی از نشانه های هیپوگلیسیمی هستند، ممکن است در نتیجه محدودیت های تغذیه ای رژیم های کم کربوهیدرات مثل کتوژنیک مشاهده شود. مصرف کربوهیدرات محدود شده است. میزان دریافت کالری و مصرف کربوهیدرات را محدود می­ کند. رژیم کتو یک برنامه غذایی است که با تمرکز بر غذاهایی که چربی های سالم زیادی ، مقدار کافی پروتئین و کربوهیدرات های بسیار کمی دارند ، تأمین می شود. تنها کافی است تا یک تخم مرغ بزرگ را با مقداری پودر گیاه “آروروت” ترکیب کنید. پیشنهاد می شود مقاله رژیم گیاهخواری را مطالعه کنید. گیاهخواری و رژیم کتوژنیک هر دو مرتبط با کنترل قند خون هستند.

 Data h as been generat ed  wi​th the ​he lp ​of GSA Con​te​nt G᠎en​er ator Dem ov​ersi᠎on.

مانند هر رژیم غذایی دیگری، پایبندی به رژیم لاغری کتو مستلزم نظم و انضباط خوبی است. در این مقاله علاوه بر اینکه بر روی برنامه لاغری تمرکز میکنم با توجه به تفاوت های این دو نوع روش به مقایسه کردن هر دو رژیم کتو یا اتکینز هم میپردازم. رژیم لاغری روش تغذیهای برای کاهش وزن است. طب سوزنی در مقایسه با طب سوزنی ساختگی، روشی که در آن سوزنها بهطور تصادفی قرار میگیرند یا به داخل پوست نفوذ نمیکنند، تأثیر کمی در کاهش میگرن دارد. زمانی که بدن شما از چربی ها به عنوان سوخت استفاده میکند سطح کتون ها (موادی که حاصل از استفاده چربی ها به عنوان سوخت تولید میشوند) در خون افزایش پیدا میکند.

اما وقتی شما دریافت کربوهیدراتها را در رژیم کتوژنیک کاهش می دهید ( روزانه کمتر از 50 گرم کربوهیدرات ) در بدن شما گلوکز کافی برای تامین انرژی وجود ندارد ، بنابراین بدن مجبور است برای تامین انرژی خود سراغ سوزاندن چربی ها و پروتئین ها برود و زمانی که بدن شروع به تجزیه چربی ها برای تولید انرژی می کند موادی به نام کتون ها تولید می شود . این مشکل معمولا بعد از چند هفته که از رژیم کتو بگذرد برطرف میشود و نیازی به افزایش کربوهیدرات در رژیم غذایی نیست. شاید این قانون سخت باشد اما بعد از یک مدت برای شما کمی عادی می شود. اما یک رژیم کتوژنیک واقعی با آن چیزی که این روزها مد شده است، کمی تفاوت دارد.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از سردرد در رژیم کتوژنیک: چرا اتفاق می افتد و چگونه از آنها جلوگیری کنیم ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.